Die mentale steun was voor mij zo belangrijk
Als gevolg van (te) hoge vaste kosten viel eind 2022 het doek voor de dierenwinkel van Mariëlle (niet haar echte naam). Bij een bedrijfsbeëindiging komt echter heel veel kijken, bleek al snel. Ze ging hiervoor dan ook op zoek naar hulp en kwam zo in contact met Over Rood. Daar kon ze rekenen op advies en steun.
“Ruim zes jaar geleden startte ik met een eigen dierenwinkel. Hoewel de winkel goed draaide. verslechterde mijn financiële situatie eind 2022 als gevolg van (te) hoge vaste kosten. Ik huurde een groot pand van 800 vierkante meter en mijn financieringsplan was destijds gebaseerd op één dierenwinkel in het dorp waar ik gevestigd was. Helaas opende er na 1,5 jaar een tweede dierenwinkel. En dat bleek gewoon te veel. Tot overmaat van ramp liep mijn energiecontract begin 2023 af en voorzag ik een enorme stijging van de maandelijkse energiekosten. Een bedrag dat ik niet zou kunnen betalen. Ik besloot hierop dat stoppen met de winkel het beste zou zijn, hoe moeilijk mij die beslissing ook viel. Maar hoe moest ik dat allemaal aanpakken? Mijn intentie was om niemand te benadelen en er voor iedereen – klanten én leveranciers – nog het maximale uit te halen, voordat we de deuren zouden sluiten. Ik ging op zoek naar hulp en kwam via via bij Over Rood terecht.
Helpende hand
Zij hadden antwoord op de vragen die ik had, en boden een luisterend oor. Zo adviseerde de vrijwilliger aan wie ik gekoppeld werd me bij het opstellen van e-mails, maar ook bij het plegen van telefoontjes met diverse instanties en het nemen van beslissingen. Hij legde mij dan bijvoorbeeld een aantal opties voor, waaruit ik kon kiezen. Er komt zoveel op je af als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt, zowel zakelijk als emotioneel, dat ik heel erg blij was met deze deskundige hulp. Ik startte een opheffingsuitverkoop en het lukte me om een groot deel van het assortiment te verkopen. Helaas ontkwam ik er uiteindelijk niet aan om zelf mijn faillissement aan te vragen, mede gezien een huurcontract dat nog jaren zou lopen. Ook had ik personeel dat ontslagen moest worden.
Toekomst
De winkel is inmiddels al weer enige tijd gesloten. Het wachten is nu op de definitieve uitspraak van het faillissement. Dat kan nog best even duren, heb ik begrepen. Dit komt mede doordat ik hierbij afhankelijk ben van de curator en de juridische afwikkeling. Tot die tijd kan ik helaas nog niet aan een schuldsaneringstraject beginnen en blijven mijn schulden staan. Ik ben nu, mede op advies van Over Rood, weer gewoon aan het werk. Stilzitten is namelijk niets voor mij. Naar de toekomst kijken durf ik nog niet goed. Ze zeggen wel: waar een deur dicht gaat, opent een andere, maar eerst maar eens deze horde nemen.·
Deze column is tot stand gekomen door de samenwerking tussen Over Rood en Stichting BKR en is gepubliceerd in het BKR Inzichtelijk magazine editie 15 uit 2023. Redactie: PACT Public & Media Affairs Den Haag en de auteursrechten liggen bij stichting BKR.
Over Rood begeleidt ondernemers naar een financieel gezonde toekomst. waarbij ondernemers elkaar helpen