Hoe moeilijk we het ook vonden, verkoop was de beste keuze
Linda en Bas hadden zes jaar een restaurant toen eerst Linda’s gezondheid en daarna het coronavirus roet in het eten gooiden. De schulden liepen snel op en de vraag was wat ze moesten doen. Over Rood bracht inzicht en zorgde voor rust in een hectische tijd.
Bas: “De eerste vijl jaar dat wij ons restaurant hadden, waren relatie’ normaal. Al was het nooit echt een vetpot. Na een verbouwing waren we echter door onze reserves heen.” Linda: “Daarnaast verslechterde mijn gezondheid en dat maakte dat ik niet meer zo vaak in de zaak kon werken. Met als gevolg dat we personeel in moesten schakelen, en dat is duur. Door corona liepen onze schulden verder op. De steunpakketten van de overheid hielpen weliswaar enorm, maar bleken een druppel op een gloeiende plaat We moesten echt op zoek naar hulp. Al googelend kwam ik daarbij uit op de website van Over Rood. Toen ik las wat zij voor ondernemers doen, heb ik meteen een mailtje gestuurd.”
Spiegel
“Snel daarop kwamen ze bij ons langs·, vervolgt Linda. “Ze hielden ons echt een spiegel voor Wat waren wij eigenlijk aan het doen? Het ging immers slecht met mijn gezondheid en daar kwam ook nog eens corona bij. Door hen zijn we dan ook bewust gaan kijken of we dit eigenlijk nog wel wilden, nog wel konden. Want als gevolg van omzetverlies door corona, namen onze schulden elke maand toe. Naar aanleiding van die gesprekken hebben we uiteindelijk besloten om te stoppen met net restaurant en te gaan verkopen.”
Bas: “Juist het kunnen sparren met iemand die echt luisterde naar ons verhaal, en die kennis heeft van hoe de (horeca)markt in elkaar zit was heel waardevol. Het bleek dat we onze financiën duidelijk op papier hadden, maar nog wel wat zaken moesten regelen. Ook daar adviseerden zij ons in. Zoals het aanvragen van een lening bij de gemeente om alle spoedbetalingen te kunnen doen. Die lening was in verband met corona door de gemeente in het leven geroepen. Ook maakten we op advies van Over Rood goede afspraken met onze huurbaas en andere schuldeisers.”
Vrijheid en rust
Bas vertelt verder “Na wat rondvragen bleek dat er interesse bestond in onze locatie. We hebben toen een horecamakelaar benaderd. Ons restaurant zag er prima uit en was zeer courant om te kopen, maar het was tenslotte wel coronatijd Binnen een paar weken was het verkocht. Aan die verkoop hebben we geen geld overgehouden, maar de lening van de gemeente hebben we inmiddels wel terugbetaald. Er rest nog een schuld bij de Belastingdienst. Ook de coronasteunmaatregelen zijn nog niet helemaal afgehandeld. Daar houdt onze boekhouder zich nog mee bezig. Eind dit jaar weten we dus pas hoe we er echt voor staan.” Linda “Mijn man kon bij zijn voormalige werkgever terugkeren in zijn oude functie, en ik ben nu thuis bij de kinderen. We zijn de weekenden weer echt vrij en genieten volop van onze kinderen. We hebben weer rust, het is goed zo.”·
Deze column is tot stand gekomen door de samenwerking tussen Over Rood en Stichting BKR en is gepubliceerd in het BKR Inzichtelijk magazine editie 7 uit 2021. Redactie: PACT Public & Media Affairs Den Haag en de auteursrechten liggen bij stichting BKR.
Over Rood begeleidt ondernemers naar een financieel gezonde toekomst. waarbij ondernemers elkaar helpen