Monique is een pionier in de muziek. Enerzijds is ze een uitvoerend musicus in duo en trio. Ze treden op in podia, bijeenkomsten en symposia. Anderzijds werkt ze als muziekcoach waar ze haar groep laat werken met taal, zang en meditatie. Monique heeft ontzettend veel ideeën die ze graag vanuit haar spontaniteit uitwerkt. In loondienst bij een muziekschool miste ze de ruimte en vrijheid om die uit te werken. Daarom is ze begonnen als ondernemer.
Haar verhouding tot geld is lang onduidelijk geweest en dat had een ondermijnend effect. Het waren concrete vragen waar ze mee zat: ”Wat is mijn tarief? Kan ik mezelf wel verkopen? Mag ik wel wat vragen?” Combineer dat met opmerkingen van potentiële klanten zoals, “Je doet het toch omdat je het zo leuk vindt. Waarom vraag je er dan zoveel geld voor?” en dan kan je begrijpen waarom het jaren heeft geduurd om de zelfverzekerdheid in haar ondernemerschap te ontwikkelen.
Het ging met tijden niet goed, maar ze was gewend om regelingen te treffen en geduld te hebben. Ze ging er altijd van uit: “Ik krijg het wel voor elkaar”. Tot er een moment kwam dat het niet meer ging lukken en het snel bergafwaarts ging. Ze klopte aan bij de gemeentelijke instantie maar stuitte daar op onbegrip. “Het werkt eigenlijk dubbel op die muur. Zij zijn geïnstrueerd om op een bepaalde manier te kiezen. Ik en anderen in dezelfde situatie; wij komen vanuit een niet-energieke situatie dus wij kunnen niet normaal en nuchter alles afwegen. Ik was al in nood dus dan reageer je ook anders. En dat heeft dat specifieke nodig, die persoonlijke positieve benadering.”
Een persoonlijke noot is belangrijk
Die persoonlijke en positieve benadering vond ze in een kaartje dat plotseling op haar deurmat lag. Ze keek er goed naar en zag dat er een handgeschreven telefoonnummer op stond met een leuke foto. Het was een kaartje van Vroegeropaf, een hulporganisatie van de gemeente. “Ik realiseerde toen ook dat ik hulp aan kon nemen. Het kaartje wat op mijn deurmat lag had iets persoonlijks, uitnodigends en zachts, niet bestraffend. Het was belangrijk dat er een persoonlijke noot aan zat.”
In tegenstelling tot het loket van de Sociale Dienst bij de gemeente, wist de organisatie Vroegeropaf wat er nodig was om door te dringen en dingen voor elkaar te krijgen. Ze kreeg bij Vroegeropaf direct de indruk dat ze mee wilden kijken waar ze door het ijs was gezakt en hoe ze dingen weer op de rit kon krijgen. Vroegeropaf tipte haar Over Rood.
Voor haar had Over Rood precies het pakket in handen wat nodig was om helderheid te krijgen en om vanuit je passie die je hebt de boel realistisch op het spoor te krijgen. “Ze waren er echt op toegelicht. En ze zijn zelf ondernemers geweest, dus zeer belangrijk. Absoluut ervaringsdeskundig in alle opzichten.”
Communicatie vanuit vertrouwen, helderheid en zakelijkheid
“Mijn ervaring met Over Rood is gewoon geweldig. Het was een grote opluchting omdat meteen duidelijk was dat ze de persoon centraal stelden en het probleem willen oplossen. Daar werd ik wel blij van. Het was nog wel een lange weg tot dingen weer volledig op de rit zaten. Maar dat kan je ook wel verwachten, dat is logisch. Ze zijn ontzettend bemoedigend, helder, zakelijk en ze verstonden het werk wat ik deed.”
Ze heeft het meest gehad aan het enthousiasme, inzicht en ervaring van Boris. Omdat precies die elementen belangrijk zijn om stevig neer te zetten. “Hij had medeleven, de kennis en zelf ook enthousiasme voor het ondernemerschap en wat ik deed. Hij wist heel goed hoe steeds weer verder en verder te gaan. Hij communiceerde vanuit vertrouwen, helderheid en zakelijkheid. Ik houd daarvan en dat was ik een beetje kwijtgeraakt. Het heeft me weer op het spoor gezet.”
Gun jezelf het om hulp aan te nemen
Nu heeft ze duidelijkheid en voelt ze zich zelfverzekerd. Het is makkelijker om contact te leggen via bijvoorbeeld LinkedIn. Ze kan duidelijk communiceren wat het is wat ze doet. Ze merkt dat mensen zich hierdoor makkelijker aangesproken voelen. En ze weet wat haar tarief is. Als iemand opmerkt dat ze het duur vinden weet ze dat deze persoon gewoon niet haar klant wordt. Op naar de volgende.
De les die ze mee wil geven aan anderen is dat het een misverstand is dat we alles zelf kunnen doen. “Dat is niet zo. Het is een soort valse veronderstelling. Ik ben ondernemer dus ik kan het allemaal alleen. Dat bestaat niet. Op het moment dat ik overstag ging en hulp aannam voelde het als een verademing. Gun jezelf dat.”