Coby Eestermans

"Als je snel groeit, heb je soms geen tijd om je organisatie aan te passen"

Coby Eestermans, waarnemend algemeen directeur

Vlak voor ik met pensioen ging, raakte ik toevallig in gesprek met de vestigingsmanager in Breda. Hij zei: “Over Rood, dat is echt iets voor jou.” Ik begon als vrijwilliger, werkte daarna enkele jaren als vestigingsmanager en nu ga ik aan de slag als waarnemend algemeen directeur. Ik kan niet anders zeggen: hij had helemaal gelijk!

Ik heb ruim 30 jaar gewerkt bij Brabant Water, het waterleidingbedrijf voor Noord-Brabant. Vooral mannelijke technici en vooral in de top weinig vrouwen. Ik begon onder in de organisatie en klom door de jaren heen op tot Regiomanager. Dat heb ik 25 jaar gedaan. Ik kan wel zeggen: dwars door het glazen plafond.

Toen ik van de Mulo kwam, wilde ik verpleegkundige worden. Ik kon goed leren en was eigenlijk ook best ambitieus. Maar ik kom uit een gezin met 7 kinderen. Doorstuderen was eigenlijk geen optie — er moest brood op de plank. Ik kwam terecht bij het Kadaster. Daar werkte ik als landmeter, tot ik moeder  werd en ontslag moest nemen. Je kunt je dat nu bijna niet meer voorstellen, maar destijds werd je als moeder eigenlijk geacht niet te werken.

Ik ben geen dwarsligger, maar ik ben wel iemand die graag haar eigen pad kiest. Dus toen de kinderen groot genoeg waren, ging ik weer aan de slag. Ik begon als administratief medewerker.. Ik had daar een leidinggevende die zei: “Coby, jij moet hier niet blijven. Ga naar een groot bedrijf, met opleidingsmogelijkheden. Dan kun je je ontwikkelen.” Bij Brabant Water heb ik in de avonduren eerst de MTS Weg- en Waterbouw gedaan en daarna een HBO-opleiding bedrijfskunde.

Ik heb altijd geprobeerd zoveel mogelijk positieve dingen te halen uit het werk dat ik deed. Maar naast mijn inzet ben ik in mijn leven ook een aantal keren leidinggevenden tegengekomen die mijn capaciteiten zagen, in mij geloofden en me kansen boden. Dat is van grote betekenis geweest voor de loopbaan die ik uiteindelijk heb gemaakt.

Zelf heb ik ook altijd geprobeerd écht iets te betekenen voor mijn medewerkers. Voor mij gaat leidinggeven vooral over het creëren van de juiste voorwaarden, zodat mensen het beste uit zichzelf kunnen halen — het herkennen van kwaliteit, echt oog hebben voor iemand en goed kunnen luisteren.

Over Rood is een fantastische organisatie. Al die professionals die hun sporen in het bedrijfsleven hebben verdiend en hun kennis en ervaring inzetten voor anderen — waar vind je dat? We hebben veel kwaliteit in huis. Dat is goud.

Er liggen tal van kansen voor ons team. Het aantal ondernemers met financiële problemen is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. We werken inmiddels samen met meer dan 135 gemeenten. Maar Nederland telt er 342, dus er is nog genoeg te doen. Daarnaast zie ik nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden op het gebied van voorlichting en preventie, zoals begeleiden van startende ondernemers, misschien wel  in samenwerking met de Kamer van Koophandel.

Als je snel groeit, heb je soms geen tijd om je organisatie aan te passen. Door duidelijk en helder de volgende stappen te zetten en als organisatie de handen ineen te slaan, kunnen we collectief nog sterker worden. Er is veel mogelijk. Wij kunnen dat.

De uitdaging is om de organisatie zo in te richten dat we de kennis die we in huis hebben optimaal kunnen inzetten voor onze klanten. Dat is de beweging die we nu samen maken. Anne Bruinenberg en ik trekken de kar: Anne werkt aan een strategisch plan en begeleidt Over Rood naar een stabiele organisatie, van waaruit we verder kunnen bouwen. Ik richt me op de dagelijkse leiding, het ondersteunen van onze vestigingen en het verbinden van kennis — de fundering van het geheel.

Wat mij altijd enorm energie gaf toen ik nog trajectmanager was, waren de gesprekken met de ondernemers die ik begeleidde. Wat is er gebeurd in hun leven? Waardoor kon het zo misgaan? Het zijn vaak heel persoonlijke, kwetsbare verhalen; mensen hebben soms heel veel meegemaakt. Dat ik hen perspectief kon bieden en hielp de regie over hun leven terug te pakken — dat vond ik het mooiste van dit werk.

Het contact met klanten heeft mijn kijk op het leven en de wereld veranderd. Ik ben een milder en bescheidener mens geworden. Het is een innerlijke verrijking die ik kreeg, dankzij de openheid van de mensen die ik begeleidde. Je geeft kennis en krijgt er inzicht voor terug. Mooier kan het bijna niet.

Tekst: Janine Wats

9 plastic tassen met dichte enveloppen

Ondernemers zijn graag vrij en onafhankelijk. Maar soms gaat het allemaal niet helemaal zoals je ooit had bedacht. Wat doe je als je in de problemen komt? Waar kan je terecht voor support? Verhalen van ondernemers, zzp’ers, starters en stoppers; rijp en groen door elkaar.

“Uw vraag voor een verklaring hoe ik in mijn levensonderhoud heb voorzien is simpel. Dit kon ik niet.”
“De gemeente kon niks doen, en een bevriende accountant haakte af. Zo’n puinhoop was het.”

Kom nu in actie

Over Rood helpt. We staan je bij zodat je zelf je problemen kunt aanpakken. Het begint met een telefoontje. Ruim 6000 ondernemers gingen je voor.

© 2023 Vereniging Over Rood

Over Rood droomt van een eenvoudige wereld waarin iedereen zijn eigen toekomst kan bepalen. Waarin wetten en regels toegankelijk zijn en iedereen de juiste informatie heeft. Mensen om kunnen gaan met tegenslagen. En elkaar helpen die te overwinnen. Zodat niemand buiten spel komt te staan.